Georgia Institute of Technology (Georgia Tech)

Georgia Tech er rangert som nummer 7 av de beste offentlige universitetene i USA og som nummer 71 av de 1000 beste globale universitetene. Det er særlig ingeniørstudiene universitetet er anerkjent for, der alle lavere grader ligger innenfor topp 10. Georgia Tech har en vakker campus på 400 dekar midt i Atlanta, Georgia.
På Georgia Tech ble vi tatt varmt imot av en egen vert, Katy Wong, som assisterte oss gjennom hele dagen og viste oss rundt på campus.
Center for Academic Enrichment
Studentene ved Georgia Tech er bare 17-18 år når de begynner å studere. Bachelorprogrammet er 4-årig, men de fleste bruker lenger tid på å fullføre bachelorprogrammet. Årsakene til det er at noen har internship i en bedrift eller organisasjon ett eller flere semester, mens mange studenter må jobbe ved siden av studiene for å finansiere studieløpet.
Georgia Tech har ca. 30 000 søkere hvert år, men bare 2900-3000 blir tatt opp som studenter. Alle søkerne må skrive et motivasjonsbrev og søknadene blir lest av tre personer. De som kommer inn har gode karakterer og er vant til å være best. Noen får derfor trøbbel når de opplever å ikke være best lenger. Alle studentene er i utgangspunktet flinke, men det er en utfordring for noen å bli sammenlignet med veldige mange andre gode studenter.
Georgia Tech har 8 ulike Living Learning Communities (LLC). LLC er en akademisk strategi som kobler sammen det faglige med resten av livet på campus. Formålet er blant annet å promotere interaksjon mellom faglige og studenter, fremme samarbeid mellom studentene, øke studentenes resultater, legge til rette for samfunnsnyttig engasjement og øke gjennomføringen. Omtrent 1000 (1/3) av det nye studentene bor i LLC. Rundt 150 eldre studenter er involvert i LLC, som lønn får de bo gratis på et rom og betalt 50 dollar i måneden.
GT 1000 First-Year Seminar er navnet på Georgia Tech sitt opplegg for førsteårsstudentene. Formålet med emnet er å øke gjennomføringen blant studentene. 65 prosent av de nye studentene tar emnet. Georgia Tech har en svært høy retensjon mellom første og andre studieår, i 2005 lå den på 92 % og i 2016 hadde den steget til 97 %. Selv om studentene har en høy gjennomføringsgrad jobber Georgia Tech systematisk og bruker mye ressurser på å bli stadig bedre.
Læringsutbyttet til GT 1000:

• Studentene skal utvikle egen kunnskap og selvbevissthet spesielt rettet mot akademiske interesser og målet med studiet
  • Studentene skal kunne beskrive veien til en fullført grad og identifisere muligheter for akademisk og faglig berikelse i samarbeid med rådgiver
  • Studentene skal demonstrere evnen til å lede og delta aktivt i felles prosjekter

Strukturen i emnet er oppgaver basert på erfaringslæring, med fokus på samarbeid, kommunikasjon og samfunnsbygging. Hver gruppe med studenter består av maksimum 20 og minimum 10 studenter og blir ledet av en egen teamleder. Gruppene møtes en time (50 min) hver uke gjennom hele semesteret.
Fokuset til Georgia Tech er å tidlig finne ut hvem som er i fare for å falle fra studiene sine. De ansatte som jobber med alle disse tingene har høyere utdanning (mastergrad eller doktorgrad) og mange innen «Higher Education» eller «First-Year Experience».
Center for Academic Success Staff / Summer Session Initiatives Staff
For nye studenter har Georgia Tech eget tilbud om sommeren før de starter på studiet sitt: iGniTe. Gjennom dette programmet får de ferske studentene en tyvstart på studiene sine. Studentene kan velge om de vil bo i et Living Learning Community på campus eller følge Summer Exploration Serier og velge selv om de vil bo på campus eller ikke.
Summer courses er for studenter som har strøket i et eller flere emner eller studenter som vil ligge i forkant. Det er mulig å ta opptil 5 kurs på 5 uker.
Georgia Tech registrerer og følger opp hvordan studentene gjør det i emnene sine og følger opp studentene som ligger etter. Studentene ved universitetet kan generelt karakteriseres som «high achivement»-studenter med gode ferdigheter. Fokuserer derfor på «open mindset». Flinke studenter som ikke lenger er de flinkeste i klassen må ikke tenke at de ikke egner seg i emnet fordi andre er bedre enn dem nå. Med et «open mindset» kan disse studentene lære mer og kanskje en dag igjen bli den beste dersom de arbeider hardt nok.
Complete College Georgia (CCG-G) Steering Committee
Complete College Georgia er et nasjonalt initiativ som jobber med å øke antall studenter som fullfører en grad. I 2016 hadde 86 prosent av studentene ved Georgia Tech fullført en grad innen seks år, noe som var ny rekord for universitetet.
Det har vært en «organisk utvikling» av hvem som jobber med studentenes suksess i utdanningen og de som jobber med det har stor interesse for temaet. Georgia Tech hadde ikke en egen strategi når de skulle bygge opp kompetansen i organisasjonen, det var opp til de enkelte avdelingene og ansatte. Konferanser og da gjerne NRC sine tilbud ble brukt, i tillegg til å ta egne utdanninger innen feltet høyere utdanning. De har i tillegg følgt med på studentenes resultater og lært av egne feil underveis.