Kennesaw State University (KSU)

Kennesaw State University (KSU) tilbyr mer enn 150 studieprogram og har over 35 000 studenter fordelt på to campuser. Universitetet er det tredje største universitetet i staten Georgia og er lokalisert i utkanten av Atlanta.
KSU er det eneste universitetet i USA som tilbyr et eget masterstudium i First-Year Studies.
KSU tar opp ca. 5000 nye studenter hvert år og har 80 % retensjon mellom første og andre studieår. Bare 16 % av studentene fullfører på normert tid (4 år), det er vanlig å bruke mellom 4 og 6 år på å fullføre en grad.
Department of First-Year and Transition Studies
KSU har et eget institutt for førsteårsstudier, Department of First-Year and Transition Studies, der de ansatte også driver med forskning. Instituttet er kun ett av to FYE-senter i USA som også driver med forskning. De ansatte på instituttet har alle høyere utdannelse, mange innen «Higher education», men også andre fagfelt. Noen av de ansatte er nye, men mange har vært ansatt der lenge, så det er ikke høyt gjennomtrekk. Startlønnen er mye høyere nå enn den tradisjonelt har vært, og det bidrar til å få bedre kvalifiserte ansatte, men en del av jobbene ved instituttet oppfattes fremdeles som «first professional position».
De ansatte på instituttet for førsteårsstudier underviser i emnet First-Year Seminars, KSU sin versjon av UNI101. Emnet fokuserer på hva det betyr å lære og gjøre studentene vant med universitetsspråket. De møter i grupper på maks 25 studenter og har 3 timer med opplegg hver uke. Emnet er obligatorisk for førsteårsstudenter, men de kan velge om de vil ta emnet i første eller andre semester. Vi fikk lov til å være flue på veggen i en av disse gruppene der flere studenter hadde presentasjon av ulike tema.
De nye studentene får også tilbud om å være med i Learning communties, en gruppe med 20-25 studenter og en faglig ansatt som møtes. Studentene i samme gruppe har minst to fag felles. Dette er et tilbud bare for førsteårsstudenter og er frivillig.
Akademisk veiledning
Et annet tilbud KSU har til sine studenter er Academic Advising, en-til-en studieveiledning om hvilke kurs studentene kan ta, samt en mulighet til å snakke om utfordringer studentene har. Tidligere fikk studentene kun veiledning på sine fakultet/institutt, der de gjerne bare snakket med en professor mellom timene. Nå er dette en egen profesjon og 65 profesjonelle veiledere har 230 000 avtaler per år. De registrerer all data om studentene og studentene må møte en slik akademisk veileder det første semesteret før de får melde seg på emner. Det er utformet en egen mal med spørsmål alle veilederne bør spørre om.
Hver sommer blir det arrangert flere orienteringsdager og det er obligatorisk for alle førsteårsstudenter å møte på en av disse. På New Student Orientation møter de blant annet en akademiske karriereveileder og finner ut hvilke emner de skal ta første semester, i tillegg til å bli kjent med alle systemene ved universitetet, få student ID, bli kjent med andre studenter og hva som er hvor på campus.
Det er også mulig for de nye studentene å være med på «extended orientation» der studentene holder kontakt over sommeren, dra på turer sammen osv. Dette er et frivillig tilbud.