Mercer University (Macon Campus)

Øystein sammen med grunnleggeren av Mercer. Det skal visstnok bringe lykke å ta Mercer på hodet. Foto: Tone Stokka

Mercer University ble grunnlagt i 1833 av den en baptistiske presten Mercer, derav navnet sitt. Universitetet har mer enn 8600 studenter fordelt på tre campuser i Macon, Savannah og Columbus. Universitetet er rangert i toppsjiktet av nasjonale forskningsuniversiteter i USA av U.S. News and World Report.
Møtet startet med en felles lunsj med Kellie Chastain og Emily Halstead fra Office of Student Success, før vi fikk en liten omvisning på campus (som er kåret til en av de fineste campusene i Nord-Amerika av The Princeton Review).
Summer Orientation
Orienteringsdagen Summer Orientation er et tilbud til alle de nye førsteårsstudentene ved Mercer. Gjennom sommeren er det 5 ulike datoer og det er førstemann-til-mølla påmelding. Orienteringsdagen har et fullt program hele dagen for hele familien (inkludert foreldre og søsken). Det innebærer en velkomstseremoni og møte med de ulike representantene fra alle fakultetene sammen med foreldrene, før studentene går videre til en eventuell plasseringstest, en nettverksøkt og en akademisk rådgivningstime.
Foreldrene er i mellomtiden på foredrag om studentenes helse og sikkerhet, og et foredrag om hvordan de kan støtte barna sine i sitt første år som studenter. Det er et eget opplegg for søsken i alderen 5-12 år. Etter lunsj er det lagt opp til at familien sammen kan velge mellom flere parallelle foredrag/omvisninger på campus.
60 frivillige studenter er med på å arrangere opplegget gjennom hele sommeren.
Opening day
Alle studenter ved Mercer flytter inn samme dag, på opening day, og denne dagen har alle relevante kontor og informasjonsskranker åpent hele dagen. Det er program hele ettermiddagen, foreldrene blir sendt hjem kl. 17 og fadderopplegget Bear beginnings starter kl. 19.00.
Bear Beginnings og University 101
Førsteårsstudentene blir delt inn i en orienteringsgruppe og får tildelt en egen Academic Advicer og Peer Advisor (PA). PA er en av de 60 frivillige studentene som var med på orienteringsdagene tidligere i sommer. Denne gruppen er den samme som klassen i faget University 101 (UNI101) og Peer Advisor og Academic Advicer følger studentene i gruppen hele det første semesteret.
Alle Peer Advisor-studentene jobber frivillig, men får opplæring i forkant og blir fulgt opp gjennom hele semesteret. Det er ikke noe problem å få tak i nok studenter til å være med, mange har lyst å gi noe tilbake ved selv å engasjere seg for de nye studentene.
UNI101 blir ledet av en Academic Adviser, som får hjelp av en Peer Adviser. Alle Academic Advisor’ene får et stipend på 1000 $ for å undervise et semester og veilede studentene i sin klasse. Lærerne kan være både faglige og administrativt ansatte, og hvert fakultet/skole tilpasser faget til sine program.
Vi fikk tips om å bruke appen GroupMe til å kommunisere med de nye studentene, hele klassen blir lagt inn i denne og kan enkelt kommunisere med hverandre.
Første året på Mercer
De nye førstårsstudentene får god oppfølging den første tiden (ved bruk av Starfish Retention Software). De to første ukene er det obligatorisk å møte for alle studentene, dersom noen ikke møter tar universitetet kontakt med dem for videre oppfølging. Etter 4 uker blir det samlet inn en progresjonsrapport for alle nye studenter og etter 8 uker er det midtsemesterrapport.
Bear your Button
Mercer er opptatt av å gjøre litt stas på studentene som fullfører et studieår (ikke bare førsteåret), derfor får alle som fullfører andre-, tredje- og fjerdeåret tilsendt en egen button til studentpostkassen sin, som en markering av at de har fullført nok et år. Gjennom studieåret blir studenter som har buttonen på sekken eller jakken sin belønnet med ulike premier.
Mercer Firsts
Mercer Firsts et eget mentorprogram for førsteårsstudenter som er de første i sin familie til å ta høyere utdanning (foreldrene har ikke høyere utdanning). Disse studentene er en utsatt gruppe og formålet med programmet er gi disse studentene ekstra støtte. Alle får en egen «go-to»-person, i tillegg til at de blir kjent med andre studenter i samme situasjon og lærer å navigere seg i universitetssystemet. Programmet innebærer møter med en mentor en gang i måneden og ulike workshops ca. hver måned som tar for relevante teamer for hvordan en lykkes som student.
Real Talk
Real Talk er en månedlig serie (en slags TED-talk) der faglige ansatte forteller om egne erfaringer med studiene sine og hvordan de kom seg gjennom ulike utfordringer som dukket opp underveig. Mercer har også lansert en egen «student edition» der det er studenter som forteller om sine erfaringer. Formålet med Real Talk er å nomalisere studentsituasjonen og vise at det er mange studenter som sliter med å komme seg gjennom studiene sine.