Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes – en innføring i Stigemodellen

Tid: Mandag 6. desember, klokken 09:00
Rom: P46, KK-lounge

Mange leiter et den ene årsaken til at studenter slutter på et studium. Sannheten er at årsakene vil variere mye fra studium til studium. I noen tilfeller har situasjonen på arbeidsmarkedet stor innvirkning, andre steder sliter studentene med ensomhet, manglende motivasjon eller at de ikke har de nødvendige forutsetninger. Og i regelen er det ikke en, men flere årsaker som samlet gjør at studenten slutter.
Stigemodellen som presenteres i dette kortkurset vil være et verktøy som kan brukes for å kunne systematisere arbeidet med å identifisere problemområder i et hvilket som helst studium. Modellen beskrives ved å at kursholder går inn i de ulike problemområdene, refererer forskning og erfaringer og gir konkrete eksempler på tiltak.
Kursholder:
Harald Åge Sæthre, leder i «Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning»
Kurset er en kortversjon av Sæthres bok – Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes
Kurset har vært holdt på alle av nettverkets arrangementer og har fått gode tilbakemeldinger.
Varighet: 2 timer