Hvorfor sende ut informasjon til søkerne ca. 1 juni?

Sakser fra Sæthre (2014)
» I møter med fokusgrupper i førstesemesteret og i spørreundersøkelser er informasjonen i denne perioden noe av det de har satt mest pris på å få. Dette er med andre ord en periode hvor mange søkere er mer mottakelige for informasjon enn vanlig og ikke minst; man vet hvem søkerne er, og kan lett ta kontakt.
Gode grunner til å sende ut informasjon

1. Skape en trygghet blant søkerne for at de er i systemet og at søknaden er under behandling.
  2. Gi studenten en mulighet til å forberede seg så godt det lar seg gjøre, slik at det er færrest mulig utfordringer å håndtere i semesterstarten.
  3. Realitetsorientere studentene i forhold til utfordringer og spesielle forhold med studiet.
  4. Sikre at studentene kjenner alle frister for opptaket, slik at de legger en plan for hvordan de kan få svart på henvendelser, selv om det er midt i ferien.
  5. Sikre at alle som takker ja til studieplassen gjennomfører en påmelding til undervisningen så raskt som mulig etter at de mottar studietilbudet. Dette gjelder studier som har slik påmelding.
  6. Informere om oppfriskningskurs eller andre tilbud som blir gitt før ordinær studiestart.
  7. Sikre at alle møter til mottaket første studiedag. Å være tydelig på oppstartdato og viktigheten av å delta i mottaket er nødvendig for å unngå at noen legger ferien inn i semesterstarten. Informasjon om oppstarten kan med fordel komme ut enda tidligere. Et godt mottak krever at alle studentene møter opp.
  8. Sikre at de som har tidligere utdanning sørger for å få denne innpasset i god tid, slik at dette ikke blir en problemstilling i semesterstarten hvor studenten og fagmiljøet har mer en nok av andre ting å ta seg til. Noen vil her avvente å behandle søknaden til de vet om søkeren får studieplass, men i regelen vil søkeren kunne få vite noenlunde hvordan utfallet vil bli.
  9. Forebygge unødige henvendelser.   En del søkere og deres foreldre kan bli svært pågående og tidkrevende. For å sikre at tidsressursene blir brukt på en best mulig måte er det derfor smart å gi den informasjonen man kan gi, så raskt som mulig. Kan man eksempelvis se på søkertallene at studiet vil ta inn alle kvalifiserte søkere, er det en god ide å informere om dette før 1. juni. Legger man da på en setning om at det vil være lurt å ordne med hybel vil søkerne kunne rydde av veien enda en utfordring i semesterstarten»

Selv om teksten nå begynner å bli noen år gjelder de også i 2020. Det som kanskje ikke lenger er så korrekt er at vi lett kan ta kontakt med søkerne?!?

Sæthre, H. Å. (2014) Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes. Bergen: Haas1 – forlag