Startside Nettkurs: Mottak av nye studenter

Tilrettelegging ved:  Harald Åge Sæthre
Oversikt over alle presentasjonene som video og PDF på dette nettkurset
Oversikt over alle oppgavene med henvisning til Padlet veggene
Da er vi i gang med nettkurset. Bli bedre kjent med kurset og kursleder her.
Vi har også sendt ut en egen epost til påmeldte deltagere. Informasjonen i e-posten finner dere her.
Utbytte av kurset vil avhenge mye av hva dere som deltagere legger i det. Det blir gitt oppgaver underveis og to av disse ble gitt i den første eposten.
Nå håper jeg at alle er klare til å legge inn svar på Oppgave 1. Status   i Padlet
Oppgave 1. Status
Når slutter studentene i løpet av det første semesteret og det første studieåret?

Hvilke resultat oppnår studentene i sitt første semester? Er det A, C eller F studenter som slutter? Er
det mange av de nye studenter som sliter med psykiske problem (jfr. SHOT)?

Vi har valgt å kjøre kurset i 3 deler. Hver av delene har sin egen nettside som man finner ved å følge lenken.

1. Selve mottaket – og hva vi skal oppnå
  2. Forberedelser til mottaket
  3. Helhetsblikk på mottaket – Hvordan følge opp dette kurset

Oversikt over alle presentasjonene som video og PDF på dette nettkurset
Oversikt over alle oppgavene med henvisning til Padlet veggene
Hver del starter med at nettsiden oppdateres med ulike ressurser rundt temaet og det vil bli gitt en eller flere oppgaver dere må følge opp med fakta fra lokale forhold der dere jobber. På slutten av hver del blir det tilrettelagt for et møte i sanntid for alle deltagere og kursleder. Det arbeides også for å ha med andre ressurspersoner under disse møtene, for å kunne gi best mulig tilbakemeldinger.
Arbeidsomfanget blir størst i den første delen om selve mottaket og vi vil tro at spørsmål fra denne delene vil dukke opp gjennom hele kurset. Tilsvarende må problemstillinger fra del 2 trekkes med inn i del 3. Del 3 blir en anledning til å samle trådene fra de to første delene og mulighetene til å forme en helhetlig plan for arbeidet.
NB! Jeg vil gjenta at det ikke er noen fasit på hvordan man gjennomfører et mottak på best mulig måte. Til det varierer utfordringer og rammebetingelser for mye. Dette kurset intenderer da heller ikke å «ha rett», men mer å trekke frem og problematisere de aspektene dere bør se på i egne opplegg. Noen ganger skal jeg også innrømme at jeg spissformulerer litt og satser på at noen skal bli litt provosert.