Veiledning til deg som vil holde innlegg på årskonferansen 2020

<– Tilbake til forsiden til konferansen
Vi ønsker alle innlegg velkommen som kan belyse, gi gode eksempler eller vise utfordringer i arbeidet med å tilrettelegge for at studentene skal lykkes. Innleggene kan holdes av universitetsledelse, lærere, utdanningsledere, studieadministrativt ansatte, forskere, bibliotekarer, teknisk ansatte og studentene selv – egentlig av hvem som helst som arbeider med å tilrettelegge for bedre gjennomføring i utdanningene.
Hold gjerne innlegg sammen med en kollega eller en student.
OBS! Legg merke til at denne veiledningen er laget for innlegg på fysiske konferanser.
En digital konferanse vil nødvendigvis fungere på andre måter å ha sine ulemper, men også fordeler.
Har du forslag til å utnytte det digitale mediet bedre på en annen form er vi svært interessert i å høre fra deg.

Skjema for deg som vil holde innlegg
Alle forslag til innlegg vil bli vurdert og godkjent før de legges inn i programmet for konferansen.
Typer av innlegg
Det holdes fire ulike typer av innlegg

• Arbeidsseminar (workshop)
  • Tradisjonell «paper»-presentasjon
  • «Show and tell»
  • Poster

Arbeidsseminar (60 minutter)
Seminarene er ment å skulle engasjere til mye diskusjon mellom deltakerne. På et slikt seminar vil innleder/seminarleder vanligvis presentere sine egne erfaringer på aktuelle utfordringer (10-15 minutter), og deretter åpne opp for diskusjoner hvor deltakerne kan gå mer i dybden på de aktuelle problemstillingene.
Her er det like aktuelt at innleder presenterer utfordringer hun eller han har i sitt arbeid som å presentere erfaringer med tiltak man har iverksatt. Dette er en unik mulighet for den enkelte til å få innspill på de utfordringene man sliter med i hverdagen, men skal dette fungere kan man ikke holde lange monologer. Da må man slippe til de øvrige deltagerne i diskusjoner.
Hva er målet?

• Gi deltakerne en muligheter for å utveksle erfaringer og bli bedre kjent med hverandre
  • Gi innleder tilbakemeldinger på egne tiltak/problemstillinger. Mulige forbedringer/løsninger

Tradisjonell «paper»-presentasjon (30 minutter)
En «paper»-presentasjon tar utgangspunkt i et skriftlig arbeid som er gjort. Dette kan være en forskningsartikkel, en evalueringsrapport eller andre skriftlige arbeider som kan deles og som vil være av relevans for konferansen.  Sesjonen innledes med ca. 20 minutter presentasjon og deretter 5-10 minutter til spørsmål, svar og diskusjon.
Hva er målet?

• På en effektiv måte presentere relevante arbeider
  • Å gi innleder noe tid til å gå i dybden for å gi en innføring i det aktuelle arbeidet
  • Gi innleder mulighet til å få tilbakemelding på sitt arbeid
  • Å gi deltagerne mulighet til å sjekke ut om det aktuelle arbeide er relevant for dem

Show and tell
Det vil være 2-4 innledere i hver Show and tell økt som samlet vare i 60 minutter.
På Show and tell vil hver innleder få 5 minutter til å gi deltagerne essensen i en aktuell poster i en presentasjon. Etter de 5 minuttene slipper neste innleder til osv. Etter alle presentasjonene er gjennomført vil det være anledning for deltagerne å spørre de ulike innlederne individuelt.
De siste 15 minuttene vil bestå av en kort runde med innlederne om hvilke spørsmål de har fått og en mulighet til å korrigere, utdype o.l.
Oppsummert opplegg:

• 20 minutter (4 seminarledere x 5 minutters presentasjoner)
  • 30-35 minutter til å se på utstillingene
  • 15 minutter oppsummering

Erfarne tilretteleggere vil sørge for at tidsskjemaet blir holdt.
Opplegget gjør at deltakerne kan snakke direkte med innlederne og kan vurdere flere interessante prosjekter. Fordelen for innlederne er at flere deltagere vil bli kjent med arbeidet deres, og de kan vise ulikt materiale.
Diskusjon
Vi arbeider med løsninger som vil gi dektagerne på konferansen mulighet til å stille spørsål og få svar i sanntid, men også at man kan få til diskusjoner etter innlegg i ettertid, også etter konferansen.
Skjema for deg som vil holde innlegg